
Manakala bagi kereta-kereta yg menggunakan sistem diagnosis OBD-2, gunakanlah penyejuk R134a sebagai penyejuk AC anda, kerana AC kereta-kereta ini direkabentuk utk penyejuk R134a. Pressure sensor, heat sensor, fan sensor and etc. semuanya synchronize dgn penyejuk R134a. Bagi service centre Mercz, bila kereta dihantar utk diagnos & check AC, mula-mula mekanik akan buang gas lama dn masukkan gas R134a utk memudahkan mereka buat dianostic.
R134a/PAG OIL HANDLING PRACTICES
1. Gunakan PPE (Personal Protective Equipment) spt google, glove bila berkerja dgn sistem A/C.
2. Sistem A/C adalah bertekanan tinggi apabila penyejuk berada di dalamnya. Ambillah langkah2 keselamatan apabila menservis system yg bertekanan. Jgn sekali-kali melepaskan gas R-134a ke atmosphere
3. Gunakan gloves apabila menservis system AC, coolant boleh menjadikan tisu badan membeku.
4. Jangan masukkan compressed air atau oxygen ke dalam mana-mana komponen atau refrigerant container. Sistem R-134a A/C yg didedahkan kpd udara dn oksigen melebihi tekanan atmospheric boleh menyebabkan letupan.
5. Gunakan penyejuk R134a recovery-charging equipment termasuk weight scale dn vacuum pump. Sekiranya tidak digunakan salah satu atau kedua-duanya boleh menyebabkan kurangnya sistem kapasiti, atau kegagalan komponen dalam sistem itu sendiri.
6. Gunakan hanya devices yg telah diluluskan bersama weight scale yg telah dicalibrate apabila charging.
7. Jangan mencampurkan penyejuk R134a dgn lain-lain jenis penyejuk.
8. Simpan pelincir PAG dlm bekal logam, bukan plastik!. Ikutlah saranan pembuat kereta anda, apakah jenis pelincir dn spesifikasinya samada mereka gunakan Zexel compressor atau DENSO compressor. Bagi penyejuk sistem R134a, boleh juga gunakan synthetic polyol ester drp ICI.
Terdapat dua sistem clutch dlm AC kereta kita, iaitu samada menggunakan magnetik atau solenoid. bagi yg menggunakan sistem cut-in and cut-off magnetik, kita akan merasa sedikit "berat" apabila compressor cut-in dan agak "ringan" apabila compressor cut-off. bagi clutch yg menggunakan solenoid, proses ini begitu lancar dn kita tidak merasa sebarang perbezaan. Kelemahannya ialah apabila solenoid valve tu rosak/faulty, maka terpaksalah menukar keseluruhan compressor tsb. Denso menyarankan bagi setiap 30,000 Km, tukarlah penyejuk/gas, receive drier, micro filter dn minyak compressor. Micro filter berfungsi untuk menapis udara dari luaran. Di Malaysia , tidak banyak workshop mempunyai minyak pelincir yg baik untuk compressor.
_________________
No comments:
Post a Comment